Inici > P.N. Vall d'Aran > St. Joan de Toran - Pla de Grauer
Index de Rutes

Ruta St. Joan de Toran - Pla de Grauer
Descripció Ruta
Aquesta ruta és realitza en la darrera vall tributària de la Garona abans que aquest riu passi la frontera.
Fins ben entrat el segle XX hi hagué un explotació minera, als Estanys de Liat, on encara queden parts de les instal·lacions d'un llarg telefèric.
Podrem gaudir també dels magnífics boscos d'avets i de faigs de la Serra de Bedrera per on discorreix el camí. En front
Toran -Pla Grauer
podrem veure la Pica de l'Horadic de 2118m, el Cap dera Maleda 2104m i el Cap dera Comassa 2191m.
Deixarem el cotxe al costat del Refugi Forestal dera Honeria, estem a uns 1015m d'alçada. Si volem, podrem contemplar el mapa que hi ha a la paret exterior del refugi per tal de seguir la ruta que farem, i obtenir informació d'altres rutes que es poden començar des d'aquí.
La ruta comença agafant el caminet que
Toran -Pla Grauer
hi ha darrera del refugi on trobarem un post indicador.
Començarem el camí amb una suau pendent, al costat dret tindrem el riu Toran.
Després de 5 minuts caminant, veurem a l'esquerra una amplia vall i com la pista per la que anem s'uneix amb una altra més ampla que es troba a l'esquerra. Seguirem per aquesta pista, pel cami GR-211 en direcció a les Mines de Liat, tal i com ens informarà un altre post indicador que trobarem a la dreta.
Després de 15 minuts caminant, el camí es divideix en dos, agafarem el camí de l'esquerra, que s'acosta més al riu, en direcció al Barratge d'Arbaets del Liat. El camí és més suau que al principi i va borejant la muntanya.
Es poden contemplar els boscos d'avets,
Toran -Pla Grauer
bedolls i de faigs així com els petits rierols
que baixen com cascades per la muntanya.
Encara que fem la ruta a la primavera, podrem trobar neu en el camí, i la molsa i els liquens a les pedres i arbres.
Hem d'anar amb cura, doncs si és l'època de desgel podrem veure petites allaus de neu.
Toran -Pla Grauer
Després de caminar durant uns 30 minuts ens trobarem en un petit pla on el camí es divideix en dos un altre cop, també agafarem el camí de l'esquerra, que ens porta cap a un petit pont, el Pont de Barrier a 1235m, a uns 2km de l'inici de la ruta; l'altre camí que hem deixat erere portava a una caseta al costat d'una pressa.
Des d'aquest pont es pot contemplar a la nostra dreta el Barratge d'Arbaets del Liat una petita pressa, on és interessant veure el petit estany que conté, doncs